راهنمای طراحی جعبه
۱ – خلاق و منحصر به فرد بودن
اگر میخواهید محصول شما فروش داشته باشد و مشتری جذب آن شود، علاوه بر کیفیت محصول باید به نوع بسته بندی و ارائه محصول به مشتری نیز توجه کرد. این خلاقیت را می توان با استفاده از نوع طراحی جعبه و یا استفاده از طرح و رنگهای خاص بدست آورد و یا با ایجاد یک بازی فکری یا جدول مشتریان را ترغیب برای خرید محصول خود کنید.
۲ – تصاویر در بسته بندی موفق
در بسته بندی خود از تصاویر مرتبط با محصول و مخاطب خود استفاده کنید. این تصاویر می تواند کارتونی، رئال و یا حتی به صورت عکس محصول باشند. اما در استفاده از عکس باید دقت لازم کرد که عکس کیفیتی بالا داشته باشد و تناسب بین تصویر و رنگ زمینه نیز رعایت شود تا مشتری دچار سر در گمی در بسته بندی نشود.
۳ – سادگی در بسته بندی محصولات
بسته بندی محصولات باید ساده و در عین حال گیرا باشد. همچنین باید به گونه ای طراحی شود که قابل استفادهی آسان برای کودکان و بزرگسالان باشد.حمل و نقل و جب اه جایی محصول به راحتی صورت گیرد. از رنگ های روشن و شاد و مرتبط با محصول استفاده شود تا محصول اثرگذاری بیشتری در ذهن مخاطب خود بگذارد.
۴ – استفاده از بسته بندی های راحت باز شو
امروزه همه مردم به دنبال بسته بندی هایی هستند که آسان باز شوند و به راحتی در دسترس قرار گیرند. همین امر باعث شده است بسته بندی هایی جدید و خلاق به وجود بیاید که این امر را برای مشتری ها آسان کرده است. این اشتباه بزرگی است که به خاطر داشتن یک بسته بندی زیبا و شکیل مشتری را به زحمت بیاندازید. قطنا اگه بسته بندی برای مشتری جذاب و به قول معروف آسان باشد از آن کالا استفاده کرده و دیگران را ترغیب برای خرید آن کالا می کند.
۵ – استفاده از رنگ و قلم مناسب در بسته بندی
در طراحی بسته بندی باید رنگی را انتخاب کنید که با محصول متناسب باشد. نوشته ها از ترکیب و کنتراست خاصی پیروی کنند. برای نوشته ها فونتی استفاده شود که خصوصیات محصول را به خوبی نشان دهند و قابل خواندن باشند و وضوح داشته باشند.
۶ – ایمن بودن بسته بندی
بسته بندی باید به گونه ای طراحی شود که علاوه بر محافظت از کالا، ایمن بودن کالا و بسته را نیز نشان دهد
و معنی و مفهوم کالا را به مشتری بفهماند.
۷ – حفظ و نگهداری محیط زیست
بسته بندی محصولات باید به گونه ای باشد که محیط زیست آسیبی نزد و قابل یازیافت باشد. به همین منظور برندهایی که این مورد را رعایت می ککند باید بسته خود را به گونه ای تولید کنند که ارتباط مستحکم و پایداری با مصرف کنندگان حامی زیست داشته باشند و این را در بسته بندی های خو رعایت کنند و نشان دهند. در واقع این مورد از مهمترین و اصلی ترین نکته های موفقیت در بسته بندی است که به بسته بندی سبز معروف می باشد.
۸ – بسته بندی نباید دست خورده باشد
امنیت محصول اهمیت به سزایی دارد. بسته بندی باید به گونه ای باشد که همیشه به صورت آکبند و دست نخورده باشد، زیرا اگر مشتری با بسته بندی روبرو شوند که باز شده باشد و یا حتی دست کاری شده باشد نسبت به آن محصول و کالا اعتماد خود را از دست می دهد. بنابراین برای اجتناب از این مشکل در طراحی بسته بندی باید آکبند بودن و محاظت از محصول را مد نظر قرار دهیم.
۹ – کاربرد آسان بسته بندی موفق
از کاربرد آسان و راه درست بودن طراحی بسته بندی اطمینان حاصل کنید. امروزه اکثرا مردم پرمشغله هستند، بنابراین باید بسته بندی را انتخاب کرد که علاوه بر گیرا بودن خیلی یزرگ و دست و پا گیر نباشد و به راحتی قابل حمل باشد
۱۰ – استفاده از لحن مناسب
در بسته بندی خود از لحنی استفاده کنید که تمام اقشار جامعه بتوانند آن را درک کنند. از به کار بردن کلمات و الفاظ سنگین نیز باید پرهیز کرد چرا که ممکن این بسته در دست افراد بیسواد قرار گیرد و نتواند از محصول استفاده درست و کاربردی داشته باشند. همچنین باید مراقب غلط های دستور زبان و املا در نوشته های درج شده روی بسته بندی باشید. اگر از دستور زبان صحیح بهره ببرید اطمینان مشتری را بیشتر به خود جلب می کنید.
- ۹۹/۰۲/۰۶